Sådan laver du dit økologiregnskab
Økologiregnskabet indeholder:
- Balance mellem input og output
- Råvarebalance
- Færdigvarebalance
Det kan være en god ide at beslutte i hvilken enhed, du opretter råvarer og færdigvarer (fx gram, kg, stk.) samt hvilken enhed, du vil anvende i opskrifterne.
Produkter og opskrifter
- Start med at oprette dine færdigvarer som et produkt – du kan få hjælp i ”Opret produkt” eller ”Brugervejledning til oprettelse af opskrift”.
- Derefter oprettes opskriften til produktet ved at gå til fanen ”Opskrifter”– få hjælp i ”Opret opskrift”. Alle ingredienser tilføjes til opskriften. Hvis du ikke har oprettet dine ingredienser, kan du gøre det her ved ”opret produkt”.
Indkøb af råvarer
- Registrer dine indkøb ved at oprette dine indkøbsordre – få hjælp i ”Opret indkøbsordre”.
- Registrer når du modtager dine varer. Få hjælp i ”Modtag varer”.
- Registrer din fysiske lageroptælling inden du starter produktionen – få hjælp i ”Lageroptælling”.
Produktion
- Planlæg dine produktionsordre og lav dine produktionsregistreringer med ”start produktion” og ”afslut produktion”. Få hjælp i ”Opret og gennemfør produktionsordre”.
Salg
- Opret først kundegrupper og derefter kunder – kunder kan også oprettes som leverandør – få hjælp i ”Opret kundegruppe” og ”Opret kunde”.
- Ved salg af dine varer oprettes salgsordre – ordren oprettes ved modtagelsen fra kunden, og der kvitteres ved leveringen i systemet. På hjælp i ”Opret salgsordre” og ”Afsend varer”.
- Ved periodens afslutning laves igen lageroptælling. Periodens ultimo optælling bliver næste periodes primo optælling. Få hjælp i ”Lageroptælling”.
Vurdering af perioden
Du er nu klar til at lave dine balancer. Inden du starter, skal du tage stilling til hvilken periode opgørelsen skal dække (min. 1 måned og max. 6 måneder).
Du skal udfylde produktgruppe, bagatelgrænse samt startdato og slutdato.
Din balance viser:
- PRIMO: Din lageroptælling ved periodens start
- IND: Indkøbte råvarer og indgående færdigvarer til lager
- ULTIMO: Din lageroptælling ved periodens slutdato.
- BEREGNET: Beregnet forbrug ud fra lageroptællinger og indgåede varer.
- REGISTRERET: Registreret forbrug af råvarer og solgt mængde af færdigvarer ud fra produktionsregistreringer.
- UD: Varer der er kasseret eller overgået til konventionel produktion
- DIFFERENCE: Difference på input og output.
- AFVIGELSE I %: Viser afvigelse mellem input og output i %.
Hvis afvigelsen er over 5% skal du registrere den sandsynlige årsag samt beskrive de korrigerende handlinger, der foretages med henblik på at nedbringe differencen i den kommende periode.
Du kan få vist balancen i en pdf-fil, der indeholder balance mellem input og output samt balanceopgørelse for hver enkelt råvare og færdigvare.